Jelentkezz be! [ Új vagy itt? Regisztrálj!]

Jazz+Az - A zenekar

A zenekar

PĂĄr hete jelentkezett mĂĄsodik albumĂĄval a Jazz+Az. Ahogy az ilyen nagysĂĄgrendĂ» produkciĂłknĂĄl szokĂĄsos, a mĂ©dia tele van a frontemberek, Geszti PĂ©ter, Behumi Dorottya, Kozma Orsolya Ă©s VĂĄczi Eszter megnyilvĂĄnulĂĄsaival. Mi ezĂșttal - a vĂĄltozatossĂĄg, valamint olvasĂłink kedvĂ©Ă©rt - a hangszeres zenĂ©szeket kĂ©rdeztĂŒk. A megszĂłlalĂłkon kĂ­vĂŒl a Jazz+Az tagja DĂ©s LĂĄszlĂł (szerzĂ”, szaxofon), ErdĂ©lyi PĂ©ter (billentyĂ»s hangszerek), Fekete KovĂĄcs KornĂ©l (trombita), Magyar Ferenc (trombita), Studniczky LĂĄszlĂł (basszusgitĂĄr) Ă©s DĂ©s AndrĂĄs (ĂŒtĂ”hangszerek).

- Hogyan lett a Kalózok címû filmben szereplÔ Jazz+Az-ból valódi, koncertezÔ és lemezeket készítÔ zenekar?
GĂ”z LĂĄszlĂł (harsona): - NĂ©hĂĄny Ă©ve DĂ©s Laci egy esti kocsmai beszĂ©lgetĂ©s közben mondta el, hogy filmzenĂ©t Ă­r. S hogy szeretnĂ©, ha jĂł muzsikusokbĂłl ĂĄllĂł zenekar szerepelne a moziban. EszĂŒnkbe jutott, hogy annak idejĂ©n, 1975-85 között vĂ©gigjĂĄrtuk a nagyobb magyar popzenei produkciĂłkat, s hogy milyen jĂłl Ă©reztĂŒk magunkat a jazz-tĂ”l kicsit tĂĄvolabb is. Mivel valami hasonlĂłrĂłl volt szĂł, nagy kedvvel mondtam igent.
- Hogyan ållt össze a csapat?
GĂ”z: - ElsĂ”sorban az szĂĄmĂ­tott, hogy jĂłl zenĂ©ljenek a tagok. EzenkĂ­vĂŒl ott voltak mĂ©g az emberi szempontok is. VĂ©gĂŒl olyanok kerĂŒltek a zenekarba, akik kĂŒlön-kĂŒlön mĂĄr sokat jĂĄtszottak egyĂŒtt, ismertĂ©k egymĂĄst. A felĂĄllĂĄst maga a zene hatĂĄrozta meg: az a zene, amelyben kiemelt szerepet kaptak a fĂșvĂłsok.
LĂ©tezĂ” zenekar pedig Ășgy lett a Jazz+Az-bĂłl, hogy lelĂ©pett a filmvĂĄszonrĂłl. EgyrĂ©szt a közönsĂ©g, mĂĄsrĂ©szt a zenĂ©szek igĂ©nye miatt. Mert mindannyian remekĂŒl Ă©rezĂŒk magunkat ebben a zenekarban Ă©s ebben a zenĂ©ben. A jazzmuzsikusnak, aki klubokban Ă©li le az Ă©letĂ©t, sokat szĂĄmĂ­t, ha nagy szĂ­npadokon, tömegeknek zenĂ©lhet. S ha ez mĂ©g szakmai kielĂ©gĂŒlĂ©ssel is pĂĄrosul, akkor termĂ©szetes az igĂ©ny a folytatĂĄsra.
- De ez mégsem vålasztott stílusotok, a jazz.
GĂ”z: - A zenei környezetet DĂ©s Laci teremtette meg, aki jazz-zenĂ©sz. Ez sokat jelent nekĂŒnk. Mint ahogy neki is jĂł lehet, hogy a dalait jazzistĂĄk jĂĄtsszĂĄk el.
Csejtey Ákos (szaxofon): - MĂĄr maga a nĂ©vvĂĄlasztĂĄs sem volt vĂ©letlen, jelzi, hogy itt többrĂ”l van szĂł, mint divatos popzenĂ©rĂ”l. Mert igaz ugyan, hogy ez pop, de igĂ©nyes. Olyannyira az, hogy a magunkĂ©vĂĄ tudjuk tenni. EnĂ©lkĂŒl egyĂ©bkĂ©nt nem is tudnĂĄnk helyt ĂĄllni a szĂ­npadon.
- Mennyire vagytok jelen a Jazz+Az zenéjében? Egyszerûen csak eljåtsszåtok, amit Dés kér, vagy akad lehetÔség sajåt ötletek megvalósítåsåra?
GĂ”z: - Laci a szerzĂ” Ă©s a zenei producer. Ami annyit jelent, hogy azt szeretnĂ© hallani a lemezrĂ”l, amit megĂĄlmodott. Ugyanakkor bĂĄrmelyikĂŒnk mutathat mĂĄs ötletet, s ha jobb, DĂ©s elfogadja. Egy nyelven beszĂ©lĂŒnk.
- A gyakorlatban hogyan zajlott a lemezfelvĂ©tel? Ki mennyire kapott szabad kezet a stĂșdiĂłban?
Gyenge Lajos (dob): - A legkevesebbet termĂ©szetesen Ă©n hallottam az anyagbĂłl. DĂ©s komputerrel vette fel az alapokat, s ebbĂ”l legfeljebb csak sejthetĂ” a vĂ©geredmĂ©ny. Én is eltĂ©rhettem a kĂ­vĂĄnt szĂłlamoktĂłl, mĂĄr csak azĂ©rt is, mert gyakran a felvĂ©tel sorĂĄn derĂŒl ki, hogy ez vagy az a groove mĂ»ködik-e Ă©lĂ”ben.
Kormos JĂĄnos (gitĂĄr): - Én mĂĄr fĂ©lkĂ©sz dalokkal talĂĄlkoztam. Laci nekem is elÔírta, mit jĂĄtsszam, ugyanakkor nĂ©mi kreativitĂĄst is elvĂĄrt tĂ”lem. Komoly agyprĂ©selĂ©s kellett hozzĂĄ... A gitĂĄrhangzĂĄsok lĂ©trehozatalĂĄnĂĄl pedig addig kellett kapcsolgatnom, amĂ­g DĂ©s nem mondta, hogy na, ez jĂł lesz.
Csejtey: - A fĂșvĂłsok szerencsĂ©je, hogy majdnem kĂ©sz anyagot hallhatnak. Igy hangulatilag könnyebb megfognunk a dalokat. Kaptunk kottĂĄt DĂ©stĂ”l, ami egyĂ©bkĂ©nt nem feltĂ©tlenĂŒl gyakorlat a hazai stĂșdiĂłzĂĄsban. Sokszor csak annyit mondanak, itt a nĂłta, fĂșjj rĂĄ valamit... Ami a szabad kezet illeti, tudni kell, hogy Laci rendkĂ­vĂŒl igĂ©nyes szerzĂ” Ă©s mint ilyennek, a dal rendszerint kompletten kĂ©sz van a fejĂ©ben. TehĂĄt adott, hogy milyen hangokat jĂĄtsszunk, de nagyon nem mindegy, hogy azokat a hangokat hogyan fĂșjja meg az ember.
GĂ”z: - LĂ©nyeges, hogy nem csak ott mutatkozhat meg a zenĂ©szek egyĂ©nisĂ©ge, ahol Laci elfogad egy-egy, az eredeti elkĂ©pzelĂ©stĂ”l eltĂ©rĂ” javaslatot. Eleve Ășgy Ă­rja meg a dalokat, hogy mindannyian a maximumot tudjuk kihozni magunkbĂłl. Hogy csak a magam pĂ©ldĂĄjĂĄval Ă©ljek: a KĂ©mhatĂĄs cĂ­mĂ» szĂĄmban szinte vĂ©gig nĂ©gy harsonaszĂłlam szerepel a kĂ­sĂ©retben. Olyan fĂșvĂłs hangszerelĂ©seket Ă­rt DĂ©s, melyek lehetĂ”sĂ©get adnak a zenĂ©szeknek tudĂĄsuk megmutatĂĄsĂĄra. Tudja, kik jĂĄtszanak a zenekarban, s nekik Ă­r.
- Akadtak Ă©rdekessĂ©gek a stĂșdiĂłmunka folyamĂĄn?
Csejtey: - Nem igazĂĄn, mert nagyon jĂłl, folyamatosan ment a munka, Ășgy, ahogyan elkĂ©pzeltĂŒk. Profi körĂŒlmĂ©nyek között tudtunk dolgozni a Tom-Tom stĂșdiĂłban Dorozsmai PĂ©terrel Ă©s RemĂ©nyi LĂĄszlĂłval. TehĂĄt nincs kĂŒlönleges törtĂ©netĂŒnk, legfeljebb olyan aprĂłsĂĄgokkal szolgĂĄlhatunk, amelyek Ă©rzĂ©keltetik az alkotĂĄs lĂ©gkörĂ©t. PĂ©ldĂĄul Ășgy fĂșjtunk egy dalra, hogy a hangmĂ©rnök lehĂșzta az Ă©neket. VisszahallgatĂĄskor derĂŒlt ki, hogy a szĂłlamunk nem alkalmazkodik tökĂ©letesen Geszti PĂ©ter prozĂłdiĂĄjĂĄhoz. MĂĄshol talĂĄn visszavettek volna a fĂșvĂłsokbĂłl a keverĂ©snĂ©l, itt azonban Ășjra kellett jĂĄtszanunk a rĂ©szt. Ez jellemzĂ” DĂ©s LĂĄszlĂł maximalizmusĂĄra.
Gyenge: - A TĂ­z kicsi bĂ»njel cĂ­mĂ» dal latinos hangulatĂș. Kellett hozzĂĄ nĂ©hĂĄny ide illĂ” ĂŒtĂ”hangszer. JĂłnĂ©hĂĄnyat kiprĂłbĂĄltunk, s kiderĂŒlt, hogy mindegyik jĂłl szĂłl. VĂ©gĂŒl tizenvalahĂĄny sĂĄv tartalmaz ĂŒtĂ”hangszert, a dalbĂłl karnevĂĄli "Ă”rĂŒlet" lett. ElĂ”zĂ”leg senki nem gondolta volna, hogy ez vĂĄlik a nĂłtĂĄbĂłl, a stĂșdiĂłmunka alakĂ­totta ĂĄt.
- Az elsĂ” albumot dĂĄniai stĂșdiĂłban kevertĂ©k. BevĂĄlt? Jobb, mintha itthon kĂ©szĂŒlt volna?
Csejtey: - Nincs összehasonlĂ­tĂĄsi alapunk, milyen lett volna magyar stĂșdiĂłban, magyar hangmĂ©rnökkel keverve az anyag, hiszen nem kĂ©szĂŒlt el ilyen formĂĄban is. AmĂșgy is szubjektĂ­v, kinek mi tetszik a hangzĂĄsban.
Gyenge: - Nem is az a fontos, hogy itthon vagy kĂŒlföldön kevernek. Hanem, hogy jĂłl szĂłljon a lemez. MĂĄrpedig az elsĂ” jĂłl szĂłl.
GĂ”z: - A mĂĄsodikrĂłl mĂ©g nem tudunk mit mondani, mert beszĂ©lgetĂ©sĂŒnkkor kezdĂ”dik a keverĂ©s. Igaz, ezĂșttal itthon, az Aquarium stĂșdiĂłban dolgozik a dĂĄn hangmĂ©rnök, Freddy Albrektsen. Az elĂ”zĂ” albumnĂĄl azĂ©rt kellett kiutaztatni a felvĂ©telt, mert Freddy ragaszkodott az SSR pulthoz. Mivel ma mĂĄr itthon is van ilyen, ezĂșttal Ă” jött hozzĂĄnk.
- Miért épp vele dolgoztok?
GĂ”z: - Mindenki "szerelmes" a sajĂĄt hangmĂ©rnökĂ©be, csak jĂłt tud mondani rĂłla, s csak vele hajlandĂł dolgozni. Freddy munkĂĄit ismertĂŒk DĂ©ssel Ă©s Gesztivel. HangzĂĄsvilĂĄga Ă©s stĂ­lusa mindhĂĄrmunknak megtetszett. Ez egyĂ©bkĂ©nt nem jelenti azt, hogy szerintĂŒnk nem jĂłk a magyar hangmĂ©rnökök. SajĂĄt lemezemet itthon, hazai hangmĂ©rnökkel kevertettem. Freddynek is megmutattam, s neki is tetszett az ESP album hangzĂĄsa, ami Ă©pp RemĂ©nyi LĂĄszlĂł mĂ»ve. AmĂșgy van mĂ©g egy prĂłzai oka is annak, hogy Ășjra a dĂĄn hangmĂ©rnök kever: nem akartuk, hogy megvĂĄltozzon a Jazz+Az hangzĂĄsa.
- Tavaly turnézott a zenekar. Milyen emlékeitek vannak a koncertekrÔl?
Kormos: - MĂĄr az elsĂ” buli összerĂĄzott minket A siĂłfoki koncert utĂĄn egyĂŒtt mentĂŒnk mulatni. A sĂ©tĂĄnyon jazzbanda jĂĄtszott. IsmertĂŒk a zenĂ©szeket, s elĂ”bb-utĂłbb mindannyian beszĂĄlltunk jam-elni. Fantasztikus hangulat alakult ki. Nekem kĂŒlön boldogsĂĄg, hogy ilyen zenekarban muzsikĂĄlhatok, ahol minden tag kĂ©pes beszĂĄlni az örömzenĂ©lĂ©sbe.
Csejtey: - A siĂłfoki buli meghatĂĄrozta az egĂ©sz turnĂ© hangulatĂĄt. Mindenki azt vĂĄrta, mikor lesz mĂĄr a következĂ” koncert. Ritka felhĂ”tlen hangulat uralkodott a zenekarban. Nem Ă©reztĂŒk azt a nyomĂĄst, ami sok turnĂ© velejĂĄrĂłja.
- TizennĂ©gyen egyĂŒtt utazzĂĄk be az orszĂĄgot, s nincs semmi összezördĂŒlĂ©s?
GĂ”z: - BĂĄrmilyen hihetetlen, de Ă­gy volt. A magyarĂĄzat pedig nagyon egyszerĂ»: ezek az emberek ugyanazt a nyelvet beszĂ©lik. Van mirĂ”l kommunikĂĄlnunk, s Ă©rtjĂŒk egymĂĄs minden szavĂĄt. Az emberi oldal mellett a zenei is sokat szĂĄmĂ­tott. A Jazz+Az dalaiban mindegyikĂŒnk megvalĂłsĂ­thatta önmagĂĄt, mĂ©g akkor is, ha ezt popzenei környezetben tette. Nem maradt bennĂŒnk hiĂĄnyĂ©rzet.
- A felhĂ”tlen hangulat kialakulĂĄsĂĄban talĂĄn ez a mĂĄs közeg is szerepet jĂĄtszott? Hogy felĂŒdĂŒlĂ©st jelentett popzenĂ©t jĂĄtszani a jazz utĂĄn?
GĂ”z: - Sokkal inkĂĄbb arrĂłl volt szĂł, hogy mĂ©g egyikĂŒnk praxisĂĄban sem fordult elĂ” ilyen produkciĂł. Ez jelentette a felĂŒdĂŒlĂ©st. A turnĂ©n az volt a legjobb, hogy zenei Ă©s emberi Ă©rtelemben is mĂ»ködött a hĂĄrom testĂ”r jelszava: egy mindenkiĂ©rt, mindenki egyĂ©rt. Ha valaki kiĂĄllt szĂłlĂłzni, olyan kĂ­sĂ©retet kapott a többiektĂ”l, ami a legjobb teljesĂ­tmĂ©nyre ösztönözte. Ez persze csak Ășgy mĂ»ködhetett, hogy a Jazz+Az-ban egy pillanatig sem kellett bĂĄboknak, szĂ­npadi kellĂ©keknek Ă©reznĂŒnk magunkat. RĂ©szei voltunk a produkciĂłnak, lĂ©nyeges rĂ©szei. S mindeközben tĂ­zezer ember Ă”rjöngött a szĂ­npad elĂ”tt...
EmlĂ©kezetes volt az utolsĂł buli is, a mĂ»sortemetĂ©s. JazzkoncerttĂ© "fajult", a dalok harmincpercesekkĂ© nyĂșltak, teli hosszĂș hangszerszĂłlĂłkkal. Nem csak mi Ă©lveztĂŒk, a popzenĂ©re Ă©rkezett közönsĂ©g szĂĄmĂĄra is szemmel lĂĄthatĂłan izgalmas volt az elĂ”adĂĄs.
- Mennyit próbåltatok a turnéra?
Csejtey: - HĂĄrom hĂ©tig a VSZM-ben, egy hĂ©tig a PeCsĂĄban gyakoroltuk be a mĂ»sort az elsĂ” koncert elĂ”tt. Mindezt szekciĂłnkĂ©nti prĂłbĂĄk sora elĂ”zte meg. Gyorsan ment a munka, mert mindenki felkĂ©szĂŒlten Ă©rkezett.
GĂ”z: - Minden buli elĂ”tt egy ĂłrĂĄs volt a hangbeĂĄllĂĄs. Komolyan vettĂŒk az elĂ”adĂĄsokat. Amelyek egyĂ©bkĂ©nt abbĂłl a szempontbĂłl nagyon hasonlĂ­tottak a jazzkoncertekre, hogy mindenki Ășgy ĂĄllt a Jazz+Az-hoz, mintha a sajĂĄt zenekarĂĄban jĂĄtszott volna. EttĂ”l lehetett a nagy koncerteken is olyan hangulat a szĂ­npadon, mint amit amĂșgy csak klubokban lehet Ă©rezni.
- GÔz Låszló kettÔs szereppel bír a produkcióbam. Nem csak a zenekar harsonåsa, hanem a lemezek kiadója is.
GĂ”z: - Ez nem okoz gondot, mert a kettĂ”t el tudom vĂĄlasztani egymĂĄstĂłl. Nem kiadĂłi fejjel harsonĂĄzom... Annak idejĂ©n DĂ©ssel egyĂŒtt hoztunk lĂ©tre egy cĂ©get, ugyanazon indĂ­ttatĂĄsbĂłl, mint sok kĂŒlföldi jazzmuzsikus: hogy ne legyĂŒnk kiszolgĂĄltatva a kiadĂłknak. Ma a BMC-t egyedĂŒl Ă©n viszem, ugyanakkor megmaradtam zenĂ©sznek is. A kiadĂł miatt nem gyakorolok vagy jĂĄtszom kevesebbet, mint korĂĄbban. Viszont megengedhetem magamnak, hogy csak a szĂ­vemnek kedves produkciĂłkban vegyek rĂ©szt, nem kĂ©nyszerĂŒlök haknikra. A BMC 1999-ben 22 jazz Ă©s kortĂĄrs zenei albumot jelentetett meg. A legnagyobb durranĂĄst termĂ©szetesen a szĂłbanforgĂł produkciĂł jelenti. A Jazz+Az kiadĂĄsa nagy lehetĂ”sĂ©g volt nekĂŒnk - ez elsĂ” lemez nyolcvanezer pĂ©ldĂĄny fölötti eladĂĄst Ă©rt el. HasonlĂłval most is elĂ©gedett lennĂ©k. ZenĂ©szkĂ©nt Ă©s kiadĂłkĂ©nt is.


Megjelent a Zenész magazinban, 1999-ben.



Hivatalos honlap:

Jazz+Az
Főoldal            Cikkek            Fórum            Közösség            Kapcsolat
Maróthy György © 2006 • Adatvédelmi elvek